TikTok sa pripravuje na to, že od nedele ukončí prevádzku v USA. Konkurenčné platformy môžu zvýšiť príjmy z reklamy

16. januára 2025, 10:15
TikTok sa pripravuje na to, že od nedele ukončí prevádzku v USA. Konkurenčné platformy môžu zvýšiť príjmy z reklamy

Americký kongres vlani v apríli prijal zákon, podľa ktorého začne platiť zákaz TikToku, ak ho čínsky vlastník ByteDance do 19. januára nepredá.

Pripravované ukončenie prevádzky TikToku sa líši od požiadaviek v zákone. Podľa nich by bolo zakázané len nové sťahovanie aplikácie, kým súčasní používatelia by ju mohli určitý čas ďalej používať.

Podľa zdrojov plán TikToku predpokladá, že používatelia v USA snažiaci sa otvoriť aplikáciu budú presmerovaní na internetové stránky obsahujúce informácie o zákaze.

Mali by zároveň dostať možnosť stiahnuť si z aplikácie všetky svoje dáta.

V prípade, že zákaz bude neskôr zvrátený, dokáže TikTok podľa jedného zo zdrojov v relatívne krátkom čase obnoviť služby pre používateľov v USA.

Kontext:

Donald Trump koncom vlaňajška vyzval najvyšší súd na pozastavenie zákona o zákaze TikToku. Súd sa minulý týždeň prikláňal skôr k jeho platnosti.

Vláda a zákonodarcovia argumentujú tým, že TikTok, pôsobiaci pod hlavičkou ByteDance, predstavuje bezpečnostné riziko a môže slúžiť čínskym záujmom.

Americké úrady verejne nepredložili dôkazy o tom, že by čínsky štát takýmto spôsobom špehoval Američanov alebo zasahoval do spôsobu, akým platforma predkladá obsah používateľom.

Konkurenčné platformy môžu v prípade zákazu TikToku v USA zvýšiť príjmy z reklamy prevzatím časti jeho používateľov, píše denník The Financial Times. Pre Instagram, Facebook, YouTube či Snapchat bude podľa neho ťažké nahradiť TikTok.

Firmy Meta a Snap sa na koniec TikToku pripravujú napríklad uvedením podobných formátov a investíciami do infraštruktúry, aby zvládli očakávaný nárast prevádzky.

„Meta a YouTube čelia záťažovému testu, na ktorý nemusia byť pripravené. Reels chýba sofistikovanosť odporúčacích algoritmov TikToku, YouTube Shorts ešte nezvládli monetizáciu tvorcov,“ uviedol James Kirkham z agentúry Iconic.

Viac informácií:

Podľa odhadov skupiny eMarketer by 22 % reklamných príjmov TikToku mohlo prejsť na Instagram a 17 % na Facebook.

YouTube by s formátom Shorts mohol získať vyše 10 % prerozdelených peňazí, čo by teoreticky znamenalo nárast jeho príjmov až o 750 miliónov dolárov.

Vďaka podobnému zloženiu používateľskej základne očakáva nárast príjmov firma Snap prevádzkujúca aplikáciu Snapchat.

TikTok počas pandémie získal silnú pozíciu v generácii Z, ktorá ho preferuje pred tradičnými reklamnými médiami, ako je televízia. Táto dominancia mu pomohla dosiahnuť v USA v roku 2023 rekordný obrat 16 miliárd dolárov.

Kontext:

Pre nespokojnosť s konvenčnými alternatívami TikToku zaznamenala v posledných dňoch v USA nárast popularity čínska sociálna sieť Xiaohongshu (známa ako Red Note).

Platforma pripomínajúca Instagram sa dostala na vrchol rebríčkov sťahovania na iPhonoch v USA, hoci sa primárne zameriava na čínsky trh.

Zákaz TikToku v Spojených štátoch vstúpi do platnosti 19. januára, ak ju dovtedy jej vlastník ByteDance nepredá. Podľa Reuters sa platforma už pripravuje na ukončenie prevádzky.

Zdieľať


Naspäť na najnovšie správy

Teraz tiež

Rubriky denníka 24hod.sk